Subject: 22053 Mäeküla ristmik
From: "Erkko Teder Roadplan" <[email-masked]>
To: Herkki Rõõm <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>, "Indrek Oden Roadplan" <[email-masked]>, "Urmas Koch" <[email-masked]>, "Mihkel Lember" <[email-masked]>
Date: Thu, 28 Dec 2023 13:31:17 +0200

Tere!

Saadame ülevaatamiseks ja kooskõlastamiseks korrigeeritud „Riigitee 2
Tallinn – Tartu – Võru – Luhamaa ja 15175 Paide-Mündi-Mäeküla tee ristmik
km 88,69 ja tankla mahasõit

riigiteelt nr 15175 km 11,272“ põhiprojekti ning lisaks projekteerija
vastused allolevatele märkustele (manuses).

Korrigeeritud projekti saab laadida alla lingilt:

<https://estroadplan.sharepoint.com/:u:/s/22053Meklaristmik/EY3B3izwl5xBr6
HAPJ0JT8ABv6NIBu3garvZYnLJWQz9bw?e=5Mb9BO>  22053 Mäeküla ristmik
2023-12-28.zip

Head vana aasta lõppu!

Lugupidamisega

Erkko Teder
Projektijuht

+372 509 2823 |  <mailto:[email-masked]> [email-masked] |
roadplan.ee
Roadplan OÜ | Tiigi 78, Tartu | Laki 4, Tallinn

From: Herkki Rõõm <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, October 20, 2023 3:14 PM
To: Indrek Oden <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: Nurga kinnistule kavandatava tankla ja selle juurdepääsu
projektist

Tere,

Olete esitanud kooskõlastamiseks töö nr  22053 „  Riigitee 2 Tallinn –
Tartu – Võru – Luhamaa ja 15175 Paide-Mündi-Mäeküla tee ristmik km 88,69
ja tankla mahasõit

riigiteelt nr 15175 km 11,272“ põhiprojekti.

Projekti läbivaatamisel on meil järgmised märkused:

1.	Kas perspektiivse juurdepääsutee ja parkimiskohtade ümberehitamine
on TRAM kulu?  Kindlasti ei saa me sellega nõustuda.

2.	Tankla ehitamisel enne põhimaantee ümberehitamist tuleb anda
projektis selline kõrguslik lahendus, mille ümberehitamise vajadus oleks
minimaalne. Lisame väljavõtte seletuskirjast lk 15

3.	Riigiteede projekteeritud muldkeha serva ei tohiks kavandada
parkimiskohti vm taristust, kui teeprojekti realiseerimisel on vajalik
nende ümberehitamine. Samuti haljastust, kaablid jms.

4.	Projekteeritud gaasimahuti 15 m kaugusel põhimaanteest? Ohuala
ulatub riigiteeni liiklussagedusega ca 10 000 a/ ööp? Kergliiklustee
ehitamine ohualas? Kindlasti projekteerida mahutid  väljaspoole riigiteede
kaitsevööndeid.

5.	Lipumastid - kui kõrged? Kas kaugus teest on samaväärne masti
kõrgusega.

6.	Reklaami asukoht ristmiku alas. Kui kaugel põhimaanteest?
Arvestada, et LED ekraanid on liiklejaid häiriva mõjuga.

7.	Projekt peab sisaldama hinnatulba visuaalset kujundust.
Hinnatulpadel tohib kuvada ainult kütusehindasid.

8.	Kanda joonisele ja käsitleda seletuskirjas kehtiva juhendi
RISTMIKE VAHEKAUGUSTE JA NÄHTAVUSALADE MÄÄRAMINE kohane peatumis- ja
liitumisnähtavus olemasolevas kui ka perspektiivses olukorras.

Teeandmise kohustusega ristmikul tuleb tagada nii peatumisnähtavus (PN)
kui ka liitumisnähtavus (LN). Arvestada nähtavuskolmnurkadega projekti
koostamisel.

9.	Arvestada projektalal kehtivate planeeringutega, sh
teemaplaneering ja varem koostatud või koostamisel olevate projektidega.
Käsitleda seletuskirjas ja kanda joonistele teede ja tehnovõrkude
lahendused.

Näiteks projekteeritud on jalgtee ühendus DP-ga kavandavast tanklast kuni
Mäeküla kõrtsini, et ühendada jalgtee ära teemaal kuni riigitee
teeületuskohani. Projektala ulatub Tartu Terminali tankla mahasõiduni ja

tuleb arvestada ka selle projektlahendusega.

10.	2021 aastal on ERC Konsultatsioonid OÜ poolt koostatud
liiklusuuring Riigitee nr 2 (E263) Tallinn-Tartu-Võru-Luhamaa km
87,5-108,1 Mäo-Imavere lõigu I klassi maantee eelprojekti koostamise
jaoks, mis ei käsitle

olemasolevas olukorras riigiteede ristmiku ümberehitamist. Miks ei ole
koostatud liiklusuuringut riigitee ristmiku ümberehitamise eesmärgil?
Projekti koostamisel tuleb aluseks võtta uuemad liiklusloenduse andmed,

mitte 2021 covidi aegsed või 2019 andmed. Arvestada perspektiivse
liiklussagedusega kuna ei ole teada põhimaantee ümberehitamise aeg.
Eelprojekti liiklusuuring on kasutatav ainult taustinfoks.

11.	Seletuskirjas on toodud lk 11: „Vasakpöörderaja projekteerimiseks
RT-lt nr a RT-le nr 15175 PTN joonis nr 11 kohaselt puudub konkreetne
vajadus, kuid see vajadus jääb piiripealsesse tsooni (peatee tipptunni
liiklussagedus ca 500 ja

vasakpöörde tipptunni liiklussagedus ca 50).“ Mis dokument on PTN, millele
on viidatud? Mille alusel on hinnatud peateel tipptunni liiklussageduseks
alla 500 auto? Seletuskirjas tuua välja projekteeritud kiirusemuuteradade

parameetrid koos viitega alusdokumendile.

12.	Seletuskirjas ptk 3.2 on toodud: „Läbivate sõiduradade laius
ristmiku piirkonnas on vähendatud laiuseni 3,5 m, võttes arvesse kolmest
dokumendis toodud varieeruvaid andmeid ja olemasolevat liikluslahendust:

1. Tee projekteerimise eelnõu kavand 17.06.2021, tabel 4

2. Riigiteede liikluskorralduse juhis, tabel III-1.2b ja p.1.2.4

3. Maantee projekteerimise normid, MTM 5.08.2015.a määrus nr 106 Lisa 1,
tabel 2.6“. Miks ei ole lähtutud alates 27.02.2022 kehtivast riigiteede
ristlõike valimise juhendist? Kõik projekteeritud parameetrid tuleb üle
kontrollida.

13.	Koormussagedused tuleks arvestada perspektiivse, mitte 2021,
liiklussageduste põhjal.

14.	Projekteeritud liiklussaare ja sõiduraja serva vahel ei ole
arvestatud projektkiirusele vastava kindlustatud peenra laiusega.

15.	Veaouto pöördekoridor sõidab üle peenrakindlustuse. Kuna veokite
osakaal on üsna suur- kavandatud on ka parkla 18 veoautole, siis selline
lahendus ei ole aktsepteeritav.

16.	Perspektiivne teeületus üle 2 sõiduraja! Kas parempöörderaja
pikkuse vastavus projektkiirusele on kontrollitud? Kas on võimalik
lühendada, et parempöörderada algab peale teeületuskohta?

17.	Saarel peatee poolne peab olema märk 687TS, mitte kleebis:

18.	Märki ei ole vaja paigaldada:

19.	Kiiruskaamera ei saa ilmselt nii sõiduraja äärde jääda:

Oleks vaja nihutada kabiini ca 3 meetrit sõidutee äärest eemale. Piiret
kabiini vahele paigaldada ei saa, sest siis ei näeks kaamera lähenevaid
sõidukeid. Kuna kupits asub maa sees, siis ümber tõstes peab arvestama, et
midagi maa sees ette ei jääks.

Sellist ümbertõstmist saab teostada ainult Transpordiameti
kiiruskaamerate lepinguline hooldaja (praegu on Alarmtec). Vastav märkus
tuleb lisada projekti kabiini ümbertõstmist käsitlevasse ossa.

Lisame siia näitenas ümbertõstmise tingimused mida oleme kasutanud, kui
TRAM ise on ümbertõstmist hankinud.

Mõõtekabiini teisaldamine koos vundamendiga.

1.1.        Iga mõõtekabiini paigaldamiseks tuleb koostada projekt.
Projekti koostamisel tuleb juhinduda kehtivatest seadustest,
standarditest, normdokumentidest ja juhenditest.

1.2.        Tööde teostamisel ja planeerimisel tuleb juhinduda
Transpordiameti juhendist „Nõuded tehnovõrkude ja -rajatiste teemaale
paigaldamise kavandamisel“, mis on kättesaadav Transpordiameti kodulehel.
Samuti peab Töövõtja lähtuma Teetööde tehnilisest kirjeldusest, riigiteede
ajutisest liikluskorraldusest ja riigiteede liikluskorralduse juhisest,
mis on kättesaadavad Transpordiameti kodulehel
https://transpordiamet.ee/juhendid.

1.3.        Töövõtja hangib enne ehitustööde tegemist kõik vajalikud
kooskõlastused.

1.4.        Töövõtja tagab korrektse nõuetekohase liikluskorralduse ja
liiklusohutuse tööde teostamise ajal.

1.5.        Mõõtekabiinide olemasolevates asukohtades, kus mõõtekabiinid
koos vundamendiga eemaldatakse, tuleb vundamendist jääv auk pinnasega
täita ja tasandada. Auk tuleb pinnasega täita ja tasandada koheselt pärast
kiiruskaamera mõõtekabiini ja vundamendi eemaldamist.

1.6.        Iga mõõtekabiini paigaldamiseks tuleb koostada projekt.
Projekti koostamisel tuleb juhinduda kehtivatest seadustest,
standarditest, normdokumentidest ja juhenditest.

1.7.        Ajutise liikluskorralduse muutmiseks tuleb taotleda vastav
luba.

1.8.        Uues asukohas tuleb kabiin korrektselt ühendada
häiresüsteemiga. Häiresüsteem peab töötama akutoitel seni, kuni
mõõtekabiinid pole ühendatud liitumiskilbiga.

1.9.        Uues asukohas tuleb mõõtekabiinid ühendada liitumiskilbiga
ning elektripaigaldise nõuetekohasuse kontroll läbi viia ning korrektselt
dokumenteerida

1.10.      Punkti 1.9. kirjeldatud töid tohib teostada isik, kes on
läbinud kiiruskaamerate mõõtekabiinide tootja Vitronic või tootja
ametlikult volitatud esindaja poolse väljaõppe mõõtekabiinide PoliScan
Speed seadmete paigaldamiseks. Enne nimetatud tööde teostamist esitab
Töövõtja Tellijale väljaõppe läbimist tõendava dokumendi.

20.	Asendiplaani joonisele märkida

*	Valgustite juurde valgustipunkti number
*	Masti kõrgus ja konsooli pikkus
*	Valgusti täpne tootekood
*	T-15175 äärde projekteeritud valgustid on kindlasti teist tüüpi ,
kui T-2 äärde projekteeritud

21.	Sõiduteel T-15175 enne T-2 ristmiku muuta valgustusmastide
asukohti , nii et arvestaks T-2 Mäo-Imavere 2+2 lõigu  valgustuse
eelprojektis (MitiProjekt OÜ töö) oleva valgusti asukohaga .

Hetkel jääks kahe valgustusmasti vahekauguseks 17,5m .

22.	Esitada tankla territooriumile projekteeritud valgustite andmed,
valgustite kõrgus ja valgustite nurk maapinna suhtes , et ei tekiks
valgusreostust ega häiriks riigiteel sõitvaid autojuhte. Samuti esitada
parkla  valgusarvutused .

23.	Ettepanek projekteerida tankla sissesõiduteele vähemalt üks
valgustusmast , kuna tankla ehitus saab valmis varem kui T-2 Mäo-Imavere
2+2 lõigu ehitus koos uue ringristmikuga.

24.	T-2 kiirendus raja lõpus on ühele olemasolevale valgustusmastile
„rist peale tõmmatud“  . Lisada mahutabelisse ja seletuskirja et tuleb
demonteerida üks valgustuspunkt . Mast ja valgusti anda üle omanikule ehk
Transpordiametile .

25.	Valgustuse spetsifikatsiooni ei olnud materjalide hulgas.

26.	Lisaks on erinevused käesolevas projektis esitatud kavandatava
tankla asendiplaanilise joonise ja TRAM-ile  EHR-i kaudu kooskõlastamiseks
esitatud  Järva maakonna Paide linna Mäeküla Nurga kinnistu ehitusloa

eelnõu juurde näidatud asendiplaanilise lahenduse osas. Tegemist on
oluliste erinevustega, mis puudutab kinnistule kavandatavat tankla
taristut ja liikluskorralduslikku lahendust ja selle põhimõtteid kinnistu
siseselt.

Juhul kui 2+2 põhimaantee projektiga ei arvestata, ei ole võimalik tanklat
enne põhimaantee ümberehitamist välja ehitada.

Lugupidamisega

Herkki Rõõm

peaspetsialist

Planeerimise osakond

kooskõlastuste üksus

+372 521 9446

www.transpordiamet.ee <http://www.transpordiamet.ee>

Valge 4 / 11413 Tallinn / Transpordiamet